اسیفن داونز، پیشگام در پیوندگرایی

بسم الله الرحمن الرحیم


downes.jpg

استیفن داونز (Stephen Downes)، متولد آوریل 1959 در مونترال، کانادا، فیلسوف و مفسر کانادایی در زمینه آموزش آنلاین و رسانه های جدید است. داونز از سال 1995 تا کنون استفاده آموزشی از کامپیوتر و فناوری های آنلاین را مورد بررسی و ترویج قرار داده است. داونز در سال 2004 سخنرانی بونتین (Buntine Oration) را ارائه کرد و یکی از سخنرانان کنفرانس آنلاین پیوندگرایی در سال 2007 بود. در سال 2008، داونز و سیمنز یک دوره باز آنلاین را طراحی و تدریس کردند که به طور گسترده‌ای به عنوان نخستین موک (mooc) مورد توجه قرار گرفت.

داونز با مرکز پژوهش فناوری‌های دیجیتال در کنسول پژوهش ملی کانادا، که مختص رسانه‌های آموزشی جدید و فناوری یادگیری شخصی است، کار می‌کند. او به طور مکرر آثاری درباره یادگیری آنلاین و شبکه‌ای منتشر کرده است. در سی سال فعالیت خود در حوزه‌های بازی‌های آنلاین آموزشی، موضوعات یادگیری و ابرداده، پادکست، منابع آموزشی باز سهیم بوده است. داونز در این حوزه فناوری‌های نورآورانه‌ای را به شکلی مترقی توسعه و گسترش داده است، آغاز کار با دامنه‌های چندکاربره (MUDs) در دهه 1990، انجمن‌های باز آنلاین در دهه 2000، و محیط‌های یادگیری شخصی در دهه 2010. شاید بتوان گفت داونز بیشتر بخاطر خبرنامه‌های روزانه خود، OLDaily، شناخته شده است، که از طریق وب، ایمیل، و RSS به هزاران مشترک در سراسر جهان توزیع می‌شود.

داونز به عنوان پیشگام پیشرو در پیوندگرایی شناخته می‌شود، نظریه‌ای که توصیف می‌کند چگونه افراد از طریق فرایندهای شبکه می‌دانند و یاد می‌گیرند. از دیدگاه او، براساس پیوندگرایی دانش در سراسر شبکه‌ای از اتصالات توزیع می‌شود، و بنابراین این یادگیری شامل توانایی ساخت و پیمودن چنین شبکه‌هایی است. اشتراک این رویکرد با سایر نظریه‌ها در این است که دانش یک چیزی نیست که آن را به دست آوریم. از این رو ارتباطی بین پیوندگرایی و سازنده‌گرایی یا یادگیری فعال دیده می‌شود. او معتقد است جاییکه پیوندگرایی با چنین نظریه‌هایی متفاوت می‌شود، این است که پیوندگرایی انکار می‌کند که دانش گزاره‌ای است. نظریه‌های دیگر «شناخت‌گرا» هستند، یعنی دانش و یادگیری را به صورتی که از زبان و منطق ریشه می‌گیرند، مجسم می‌کنند. در مقابل پیوندگرایی «پیوندگرا» است. دانش در این نظریه، دقیقا مجموعه‌ای از ارتباطاتی است که با اقدامات و تجربه شکل گرفته است. ممکن است بخشی از ساختارهای زبان‌شناسی باشد، اما ضرورتاً بر این پایه نیست، و خواص و محدودیت‌های ساختارهای زبان‌شناسی، خواص و محدودیت‌های پیوندگرایی یا دانش پیوندگرا نیست.

وی همچنین در زمینه‌های منطق و استدلال، مهارت‌های قرن 21ام، و سواد انتقادی آثاری منتشر کرده است. داونز به عنوان یک صدای برجسته در جنبش آموزش آنلاین شناخته می‌شود. او به طور گسترده بخاطر بیان عمیق، پرشور، و دقیقش از طیفی از بینش‌هایی که تئوری‌های آموزش و فلسفه، رسانه‌های جدید و فناوری رایانه را روشن‌می‌سازد، به رسمیت شناخته می‌شود. او صدها مقاله آنلاین و چاپی منتشر کرده و در سراسر جهان کنفرانس‌های آکادمیکی در کشورهایی در پنج قاره ارائه کرده است.

داونز از سال 2001 با فعالیت در کنسول پژوهش ملی، در سری پروژه‌های تحقیق و توسعه پیشرو مربوط به آموزش مجازی (e-learning) شامل موارد زیر، مشغول به کار بوده است:

  • Learning and Performance Support Systems (LPSS)
  • Personal Learning Environment and Resource Network (PLEARN)
  • Massive Open Online Courses, gRSShopper MOOC software, and MOOC.ca
  • Synergic3 - collaborative e-learning workflow and content authoring system, commercialized as part of Desire2Learn
  • Edu-RSS learning content syndication system
  • Sifter/Filter e-learning recommender system, commercialized as RACOFI
  • EduSource pan-Canadian network of learning object repositories

کتاب‌های وی شامل:

Toward Personal Learning

Reclaiming a role for humanity in a world of commercialism and automation, July 14, 2017.

Connectivism and Connective Knowledge

Essays on meaning and learning networks, May 19, 2012.

Free Learning

Essays on open educational resources and copyright, August 16, 2011.

Access::Future

Practical Advice on How to Learn and What to Learn, August 9, 2011.

Downes-Wiley

A Conversation on Open Educational Resources, August, 2009

The Future of Online Learning: Ten Years On, July, 2008.

Learning Networks, January, 2005.

The Learning Marketplace

Meaning, Metadata and Content Syndication in the Learning Object Economy, January 21, 2004.

Knowledge, Learning and Community, September 7, 2001.

 

References:

https://www.downes.ca

https://en.wikipedia.org/wiki/Stephen_Downes

http://portal.iricss.org/Courses/ITEM-951/Library/Connective_Knowledge-19May2012.pdf


/ 0 نظر / 44 بازدید